Monday, March 11, 2013

FAQ: Etnicitet och Lajv.

På lajvkonventet Prolog, som gick av stapeln i helgen, höll jag och Setsuna en föreläsning om etnicitetsproblematik som kan uppstå såväl i som utanför lajvsammanhang. Den handlar om vilka problem man i egenskap av person med utomeuropeiskt utseende och lajvare stöter på, såväl i lajvsverige som i samhället i allmänhet, samt hur problemen kan lösas. Föreläsningen spelades in, och för intresserade går den att titta på här nedanför. Fåniga exempeluppräkningar och belysande verklighetsförankrade exempel utlovas. Orkar ni bara titta på en minut, titta på den sista. 


Med anledning av denna föreläsning har det dykt upp ett antal frågor, både från deltagare och från de som tittat på internet. Jag har samlat frågorna här i en gemensam FAQ. Håll tillgodo!

F: Vad är grejen med ordet blatte? Är inte det ett superstigmatiserat ord? Folk kan ta illa upp!
Precis i början av föreläsningen proklamerar jag att "Jag kommer att använda ordet blatte, för att det tar för lång tid att säga 'personer med utomeuropeiskt utseende i lajvsammanhang'". Det är med andra ord en ren tidsbesparingsåtgärd, och ingen värdering läggs i begreppet ifråga. Vi har full förståelse för att ordet "blatte" kan vara stigmatiserat och uppmuntrar på intet sätt till att man ska kalla människor med utomeuropeiskt utseende som man inte känner för begreppet ifråga.

F: Jag känner mig utpekad och ledsen efter er föreläsning. Gör jag verkligen allt det där?
Vi har gjort så gott vi kan för att inte utpeka enskilda individer i de exempel vi tar upp på föreläsningen. Om folk ändå känner sig utpekade så är det självklart beklagligt. Jag vill dessutom gärna klargöra att det inte handlar om enskilda individer utan en jargong, såväl inom lajvsverige som i samhället i stort, som vi vill belysa och förändra. Jag har inga personliga agg mot någon av alla de exempel som presenteras. Det handlar om att belysa och konkretisera, inte att hänga ut och avslöja. Att man känner igen sig i de exempel vi berättar är ett sätt att bli medveten om de sociala fällor man lätt ramlar in i och lära sig av dessa i framtiden. Det är i allra högsta grad positivt.

F: Vilka rövarhistorier ni berättar! Är verkligen alla historier sanna?
Som vi nämnde i början av föreläsningen, så är historierna ett hopkok av egna historier, andras historier och berättelser från internet, dragna till sin spets för tydlighetens skull. Det betyder inte att någon uttryckligen har sagt allt som vi berättar om. Det är ingen som har kallat mig för karatemagdansare, lika lite som det är någon som menar att jag måste kunna alla Pippi Långstrumps mellannamn för att klassas som svensk "på riktigt".

F: Varför har ni valt att göra den avgränsning som ni gjorde?
Återigen är det tidsaspekten som spökar. hade vi pratat om sociokulturella aspekterna av att vara person med utomeuropeiskt utseende i lajvsammanhang och hur vi ska gå tillväga för att rekrytera ytterligare dito så hade föreläsningen behövt vara tre timmar lång. Minst. Trots allt lanserade vi idén i ett relativt lättsamt sammanhang. Vem vet? Finns intressen nog kanske vi ser till att göra en favorit i repris på Prolog 2014.

F: Vilken bra föreläsning! Får jag dela den med mina vänner?
Ja, absolut! Se till att respektera vår och Prologarrangörernas ideella rätt och underrätta oss gärna var och till vilka ni delar den med, så ska det inte vara några problem. Vi tycker bara att det är roligt att föreläsningen sprids, och såväl lajvare som icke-lajvare kan ha nytta av att titta på den.

Har ni ytterligare frågor så är ni mer än välkomna att ställa dem här nedanför, så ska jag se till att svara på dem allt eftersom. Jag vill även passa på att tacka alla människor för all positiv feedback och konstruktiv kritik vi fått, både in person och över internet. Tack för allt!

1 comment:

  1. Såg din och Anna's föreläsning på Youtube av en slump när jag kolla runt efter lite Lajv videos,
    tycker föreläsningen är väldigt viktig för Lajv och även för reenactment som jag håller på med.
    ville bara dela med en rolig sak jag har gjort som är nära liggande föreläsningen om Etnicitet och lajv.

    Detta är en karaktär för vikinga tida reenactment.
    Min karaktär är i dettafall uppväkst i konstantinopel och i närliggande länder och då som jag spelade karaktären så har jag nyligen rest upp till norden, och jag spelade verkligen på detta som t.ex. att jag inte förstod språket helt och hållet så jag gjorde saker på fel sätt medvetet i bland då det kunde mistolkas m.m. och även inte riktigt för stå flera saker som händer i detta samhället som bryter emot där jag vuxit upp.

    den vanliga reaktionen var att dom tyckte jag var dum i huvudet även fast dom var medvetna om vart min karaktär kom ifrån.

    ReplyDelete